Navikli smo da vidimo kvadratne i pravougaone prozore u većini građevinskih objekata, a tu su naravno i zaobljeni prozori koji daju karakter dizajnu.
Dok je u avionima nešto drugačiji dizajn – ali nije uvek bilo tako. Naši preci su ranije radili drugačije prozore jer su kvadratni prozori zapravo bili norma u ranoj proizvodnji komercijalnih aviona.
Oni su vekovima dobro funkcionisali u kućama i zgradama, automobilima, pa zato nisu menjali dizajn ni u avio saobraćaju. Prozori na avionima bili su četvrtasti sve do pedesetih, ali su ih stručnjaci zamenili okruglim nakon dve tragične nesreće.
Zbog četvrtastih prozora avioni su se “raspali” u vazduhu. Četiri ugla takvih prozora nisu mogla da izdrže visoki vazdušni pritisak koji se javlja na velikoj nadmorskoj visini.
Istraživanje je pokazalo da je 70 osto povreda u avionima uzrokovano je pritiskom u uglovima prozora. Zato su uvedeni okrugli prozori, gde je pritisak ravnomerno raspoređen, pa su mnogo jači od kvadratnih prozora.
Tačnije objašnjenje je da su okrugle rupe u tankom okviru aviona pogodnije zbog svoje strukture i manje su podložne oštećenju. Pukotine pod pritiskom mogu izazvati fenomen koji se naziva “eksplozivna dekompresija”.
Postoji jednostavnije objašnjenje :Ako okrugli prozor „razvučemo” u ovalni, površina prozora je veća, što olakšava posmatranje idiličnih pejzaža, ako, naravno, dobijete mesto pored prozora.
Takođe možete primetiti da postoji više slojeva akrila (ne stakla) između vas i spoljašnje strane aviona. Ovi slojevi pružaju dodatnu zaštitu od vremenskih prilika poput kiše, vetra i magle.
Postoje male rupe na dnu koje se nazivaju “otvori za odzračivanje” i dodaju još jedan sloj zaštite, pomažući da se vazdušni pritisak održi na relativno konstantnom nivou dozvoljavajući vazduhu da prolazi kroz različite slojeve prozora.
Kada sledeći put budete putovali avionom, budite zahvalni na tim zaobljenim prozorima, bilo da uživate u pogledu ili ga izbegavate jer ne želite da vas podsećaju koliko ste visoko od zemlje.
prva.rs.
Komentari
Ostavite komentar